Brug dramaturgi på webinaret

dramaturgi på webinaret

Forhistoriske webinarer hvor deltagerne flader ud foran skærmen og laver noget andet, mens indlægsholderen taler og taler og kører slides af på skærmen, er i den grad YT.

I hvert fald hos de udbydere af online kurser, som gerne vil. Gerne vil at kursisterne lærer noget. Gerne vil nå bredere ud med færre ressourcer. Gerne vil at kursisterne søger mere viden hos jer efterfølgende.

Hvad er det, som I gerne vil?

Hvorfor holder I webinarer eller kurser online?

Det er I forhåbentlig skarpe på.

Men, hånden på hjertet: Hvad er I mest optagede af (sæt kun et krydsJ):

1. At få kursisterne med om bord?
2. Komme af med jeres stof/indhold?

Her lidt inspiration til 3 forhold, som I bør indtænke når I planlægger jeres webinar, når I har styr på: Hvorfor I gerne vil holde et webinar. Hvem I gerne vil have som online kursister. Hvad deres udbytte skal være.

1. Brug dramaturgi i webinarets opbygning

Nå vi ser en film, som kan fastholde vores koncentration så er det (bl.a.) fordi der er styr på filmens dramaturgi.

Tænk derfor over jeres webinars dramaturgi, ved at svare på disse 3 spørgsmål:

  1. Hvordan skal ”historien” fortælles og skrues sammen
  2. Hvad skal forløbet være?
  3. Hvordan med fremdrift, karakterer (og konflikter/spænding)?

I en god historie er der interessante karakterer (personer), som vi føler med og identificerer os med. Der er spændende konflikter, som gør os nysgerrige og engagerede. Der er fremdrift – fx set ups, som skaber forventning og en oplevelse af sammenhæng, når pay off kommer. Der kan være langsom, intens opbygning af spænding (suspense) og pludselige overraskelser (surprise). Fortællingens forløb er meget vigtig – altså rækkefølgen af begivenheder og timingen i forhold til, hvornår handlingens højdepunkter ligger.

http://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmens-dramaturgi

 

2. Skab rød tråd til jeres brand, platforme og produkter

I holder jo ikke webinaret for deltagernes brune øjnes skyld, så hvad vil I gerne, at deltagerne helt konkret ved eller gør efter webinaret? Altså udover at konstatere at de har lært en hel masse?

Skal de fx:
1.   Gå ind på jeres website og se på noget?
2.   Skal de sige ja til at I kontakter dem?
3.   Skal de kende tre af jeres produkter?

Her er det afgørende, at indtænker webinaet i en samlet strategi på tværs af jeres brand, platforme og produkter. Sørg for at der er en sammenhæng i webinarets kommunikative udtryk. Gør det enkelt og nemt for kursisterne at gøre det, som I gerne vil have de gør: Fx at logge ind og gøre noget på jeres site, eller give deres mening til kende om noget før eller efter webinaret. Sørg altid for at give jeres kursister en klar melding om forventet tidsforbrug.

3. Få kursisterne på banen hvert 5. Minut

Også når I har mange online kursister, skal de på banen hvert 5. minut på webinaret.

Kursisterne skal interagere og have mulighed for at reflektere og bidrage til emnet med egne erfaringer og synspunkter. De skal have konkrete opfordringer til at og omsætte det, de har hørt og set til deres egen viden. Dermed skaber I energi og koncentration, fordi deltagerne selv er ”på”.

Brug fx polls (afstemninger) og chat, hvis I mange. Suppler med video, whiteboards osv. hvis I er få.