Din koncentrationsevne falder – sådan forbliver du skarp

Din koncentrationsevne falder - sådan forbliver du skarp

Det kan være svært at fokusere og lære noget nyt, når du hele tiden bliver afbrudt. Ny forskning viser, at vi ikke automatisk har lettere ved at bortfiltrere distraktioner, selvom vi forsøger at koncentrere os mere.  Det skal du tage højde for når du planlægger dit læringsforløb, eller selv skal lære noget nyt.

I deres nye bog, From The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World forklarer, Dr. Adam Gazzaley (neurolog), og Dr. Larry Rosen (psykolog) hvordan vores evne til at være opmærksom fungerer, og hvad vi kan gøre for at forblive fokuserede.

Koncentration er lig forstærkning og bortfiltrering

Vores opmærksomhed afhænger af vores evne til at:

  • Forstærke – fokusere på de ting, som er vigtige/betydningsfulde
  • Undertrykke – ignorere de ting, som ikke er

Her er det interessant at bemærke, at Forstærkning hhv. Undertrykkelse er to forskellige, adskilte processer i hjernen, som hver især er kritiske for vores opmærksomhed.

Hvis en af ​​disse hjerneprocesser er nedsat, mister vi fokus. Det sker eksempelvis når vi er trætte, har drukket, og bliver ældre.

20 årige udelukker distraktioner bedst

Ældre er biologisk set nemmere at distrahere end unge. Faktisk topper vores kapacitet til at koncentrere os når vi er ca 20 år hvorefter den falder med årene. Dette aldersrelaterede fald i koncentrations kapacitet skyldes at vi bliver dårligere til at bortfiltrere distraktioner, ikke manglende koncentration.

Hvis du synes, det er svært at være opmærksom nu, bare vent til om nogle år.

For at forbedre vores evne til at være opmærksom, er vi nødt til både at fjerne distraktioner og øge vores evne til at fokusere på én opgave ad gangen.

Hjælp de lærende med at fjerne distraktionerne

Når dine øjne er lukkede eller ser på noget neutralt fx en grå skærm, skal din hjerne arbejde mindre for at bortfiltrere visuel information, viser forsøg. Dermed får den lettere ved at scanne din hukommelse.

Disse og andre forsøg viser, at rodede og uorganiserede miljøer er mere distraherende end organiserede, fordi de tvinger vores hjerner til at arbejde hårdere for at bortfiltrere overflødig information.

Det skal du tage højde for som underviser, ved at fjerne/guide de lærende til at fjerne så mange distraktioner som muligt.

Foregår undervisningen analogt, kan du: Sørge for et roligt lokale, gerne med vinduer ud til natur eller noget andet fredeligt som øjnene kan hvile på. Fjern også gerne alt det, som I ikke skal bruge i lokalet. Sørg for frisk luft og tilpas med lys. Bed deltagerne slukke mobiler/devices og lægge dem væk fra bordet.

Foregår undervisningen digitalt fx på et webinar, kan du: Bede deltagerne forinden vælge et roligt sted, rydde op på deres skrivebord, vælger en neutral udsigt, lukker ned for mails, messenger og mobil og alt andet end det, hun skal bruge i den konkrete læringssituation.

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du fjern al distraktion fra dine slides. Vælg en gennemgående layout for dine slides, som gør det nemt for de lærende at orientere sig i overskrifter hhv. relevant indhold. Brug få ord og klare billeder.