Lav en provotype på dit netværk

Lav en provotype af dit netværk

Pretotype, Prototype eller Provotype.

Har du styr på begreberne?

Ved du, hvilken en af de tre du med fordel kan vælge, når du har fået en ide til et netværk, og gerne vil vide om andre også synes det?

Ellers får du her et et hurtigt overblik:

Pretotype dit netværk, Fake it until you make it

En pretotype kommer før en prototype, og er er ofte både hurtigere, billigere og smartere.  Med den finder du ud af, om din netværkside er så god, at du skal fortsætte med den – eller skynde dig at aflive den.

En pretotype af dit netværk kan du fx lave ved at beskrive det på jeres website, som om netværket allerede eksisterer. Fortæl om netværket på alle platforme og se, om der er nogen som klikker på det – og tilmelder sig. Hvis interessen viser sig at være tilstrækkelig blandt de rigtige, er du klar til at sætte dit netværk i søen.

Lav en Prototype af dit netværk

Formålet med en Prototype er at vise en reel, men ufærdige udgave af ideen for at få hurtige tilbagemeldinger fra slutbrugerne. Her handler det om at få konkrete input til ideen, og på den bagggrund udvikle den yderligere. I stedet for bare at tænke over den selv.

Her kunne du eksempelvis samle nogle fra målgruppen (eller de tilmeldte fra pretotypen) til et møde. Her tester I de komponenter, som du kunne forestille dig at bygge netværksmøderne op af fremover, og får feedback på netværksideen i det hele taget.

Du kan også bruge en Provotype

Provotyper minder om prototyper, men har til formål at skitsere løsninger, som er urealistiske. Din provotype kan p r o v o k e r e en diskussion med de potentielle netværksdeltagere og -beslutningstagere m.fl. om de spørgsmål, I skal tage højde for i udviklingen af ​​netvæket (se evt. mere på MindLab)

Også her kan du fx invitere de tilmeldte fra pretotypen til et møde. Her taler I om, hvad ville de absolut ikke ønsker sig. Fx ift. konkurentforhold, geografi og mødefrekvens og tidspunkt.