Tænk webinaret som et forløb med tre typer indhold

Tænk webinaret som et forløb med tre typer indhold

I de sammenhænge, hvor læring er det primære formål, så planlæg så vidt muligt webinaret som et realtids begivenhed, der er indlejret i en række af aktiviteter med forberedelse og information inden og refleksion og deling bagefter. Det samme kan du i et vist omfang gøre i sammenhænge hvor webinaret primært tjener markedsførings- og formål

I rækken af aktiviteter skal realtids begivenheden; webinaret øremærkes til de læringsindhold og -formål, som bedst nås med synkron, levende interaktion mellem deltagere og eksperter. Da webinaret helst skal holdes under 60 minutter, kan du frigøre kostbar webinar tid med de rette præ- og post webinar aktiviteter. Aktiviteter som samtidig er kritiske for at etablere en interaktiv og engagerende oplevelse under webinaret og maksimere læringsresultater.

Næste kursus: 12. juni 10-16 i København

For at få overblik over, hvilke aktiviteter du med fordel kan lægge før og efter webinaret skal du starte med at opdele dit læringsindhold og -mål i tre typer (se nedenfor).

Når du opdeler indhold og mål på en af de tre typer, så vær opmærksom på, at nogle af dem kan kategoriseres som flere typer:

  1. Materialer og information, som deltagerne kan læse/se/lytte sig til på egen hånd
  2. Viden og information som helst skal formidles synkront af en ekspert så deltagerne undervejs kan stille spørgmål og interagere med eksperten om den.
  3. Fælles viden og erfaringsbaseret læring som bliver bedre når deltagerne kan samarbejde om den.

Type 1. læringsindhold kan deltagerne fx læse sig til inden webinaret, hvorimod type 2. egner sig til selve webinaret for alle eller udvalgte deltagere. Type 3. indhold kan både formidles og bearbejdes før, under og efter webinaret afhængigt af formål og indhold.

Her er eksempler på type 1.og 3. indhold som deltagerne kan tilegne sig og arbejde med før eller efter webinaret:

  1. Læse fx artikler og se slides (som skal være tilpasset til formålet)
  2. Tests og evalueringer af egen viden/kompetencer
  3. Aktiviteter og opgaver som deltagerne løser alene eller sammen 2 & 2 eller 3 & 3
  4. Stille spørgsmål som kan bearbejdes under webinaret
  5. Prioritere idéer som kan diskuteres under webinaret

Når du på den måde har opdelt dit indhold, er du klar til at designe dit webinar læringsforløb som kan bestå af en række virtuelle og evt. analoge læringsaktiviteter, som kan finde sted før, under og efter webinaret i en række sekvenser.