Verdens første robothotel, på japansk naturligvis. Hvad med robotter på konferencen?

Robotter på konferencen

“Sig hvad jeg kan hjælpe med, men stil ikke et svært spørgsmål, fordi jeg er en robot” siger den næsten uhyggeligt menneskelignende robot-receptionist bag check-in-skranken.

Hvad mon du som mødeansvarlig ville tænke, hvis du fik det svar i et robotstyret konferencecenter?

Robotterne fixer det for dig…hvis du taler japansk

Udover de 3 uniformerede receptionist-robotter i det ”mærkelige hotel” (“Henn Na Hotel” på japansk), er der 4 bagage robotter, diverse rengøringsrobotter foruden små service robotter på værelserne som hjælper med at slukke lyset osv. HVIS man vel at mærke kan sige det på japansk, så robotten kan forstå det.

Robot konceptet passer fint til et relativt billigt hotel som Henn Na Hotel (fra $80 per nat) mener hotelejeren. Han fortsætter at menneskelige kontakt er noget man kan forvente på et 5-stjernet hotel, ikke når man bare har brug for et komfortabel logi og et grundlæggende niveau af kommunikation til en rimelig pris.

Hotelejeren fortsætter at robotterne kan medvirke til at reducere lønomkostningerne med omkring 70 procent, så han forventer, at de store investeringer i robotterne hurtigt tjener sig ind.

 

 

Machine learning robotter på konferencen – er spørgsmålene for svære?

Og hvad så med robotter på konferencen eller mødestedet. Hvad mon du som mødeansvarlig ville tænke, hvis du blev mødt med “Sig hvad jeg kan hjælpe med, men stil ikke et svært spørgsmål, fordi jeg er en robot”?

Hvor mange af de spørgsmål, som du kunne finde på at stille er ikke svære? Hvad forventer dig af dit mødested?

Tja når det hele kører efter planen på konferencen, er det måske kun simple spørgsmål og simple svar og simple serviceydelser, der er brug for. En stor del af rengøringen kan fx foretages af robotter. Noget mere kompliceret bliver det når det kommer til fx ad hoc justeringerne af faciliteterne i mødelokalerne som bordopstillinger osv..

 

Brug for at blive mødt af et menneske?

Personligt har jeg som møde og konference facilitator brug for at blive mødt af et menneske som jeg har tillid til kan hjælpe mig, og os, med også de mere ”komplekse” forespørgsler her-og-nu, som nok er for komplicerede for en robot. Fx om vi kan få hjælp til at flytte rundt på borde og stole, få kaffe og kage en time før planen osv. Når mange mennesker mødes er der pres på, og så er det ikke der, jeg har lyst til at bekymre mig om robot-pædagogik og –sprog.

Men hvem ved hvad der sker, når ”machine learning” robotterne bliver dygtigere og billigere. ”Machine learning” robotterne lærer ved at se mennesker udføre de handlinger, som de selv skal kunne på en måde hvor det kontinuerligt bliver bedre, robotterne altså.

Har vi så stadig brug for at blive mødt af et øhhhh rigtigt menneske på konferencenteret? Se mere her